Via Ferrata “Sky Fly” – Grota lui Hili, Cheile Turzii, jud. Cluj (C)

C      ↔ 350m      ↑ 200m      ⏱ 40min vf / 3h total

View in English or Google Translate to: Italian, French, German, Hungarian.

Traseul de via ferrata din Cheile Turzii, Turnul Ascutit – Hiliod – Grota lui Hili, a fost amenajat de catre Clubul Sportiv SkyFly Cluj-Napoca si inaugurat in primavara anului 2012. Pe pagina de Facebook dedicata traseului exista si mentiunea reamenajarii acestuia in Aprilie 2016.

Deoarece in trecut traseul a fost vandalizat de nenumarate ori, va sfatuim ca inainte de a merge pe traseu sa va interesati la centrul Salvamont – Salvaspeo Cluj despre integritatea cablului metalic.

Pe scurt:

• Acces gratuit traseu; taxa intrare in rezervatie
  • Lungime totala 350m
  • Durata retragere: 50 min
  • Timp total: 3ore+
  • Varsta minima …

Acces: Venind dinspre Turda (12km) se continua spre localitatile Mihai Viteazul, Cheia si in final, Cheile Turzii. Se poate parca masina in prima parcare (46°33’40.3″N 23°41’27.7″E sau 46.561201,23.691030), chiar sub cabana Salvamont.

Traseul de acces incepe din fata cabanei Salvamont (46°33’39.3″N 23°41’25.1″E sau 46.560918,23.690309) urmand placuta cu indicatorul „Cheile Turzii”. Recomandat este sa intrebam la cabana Salvamont despre integritatea traseului de via ferrata.

Ne deplasam de-a lungul raului Hășdate. Trecem pe langa primul pod, traversam al doilea si al 3lea pod, iar apoi pe dreapta raului observam un grohotis – 46°33’55.3″N 23°40’30.8″E sau 46.565361,23.675222 – spre care vom traversa prin apa. Pe aici este cel mai scurt traseu de acces catre startul traseului de via ferrata, dar este mai dificil.

Urcand pe grohotis, numit si Zurușul Lung sau Zurușul lui Gütler (sursa), vom cauta 2 poteci mai putin clare care-l strabat de la stanga la dreapta. Pe cea dea doua poteca, vom face dreapta si vom ajunge la baza Turnului Ascutit, de unde incepe cablul de via ferrata. Coordonate GPS start: 46°33’56.4″N 23°40’34.3″E sau 46.565667,23.676194.

Alternativ, in loc sa traversam aici apa, putem continua si traversa al 4lea pod, dupa care traseul continua pe malul opus, inapoi ca directie. Descrierea acestei variante mai usoare de acces, conform Travel Guide Romania:

„Imediat după traversarea celui de-al patrulea pod (ne aflăm pe versantul stâng geografic) o luăm pe o potecă care urcă ușor spre dreapta. Ca direcție din acest moment vom merge paralel cu pârâul Hășdate. În față ne apare o bifurcație de poteci. Poteca din stânga duce la o mică grotă.

Urmărim poteca din dreapta și ajungem la un mic platou de unde încep mai multe trasee de cățărat. Suntem ca poziție sub Turnul Despărțitor. De aici avem o minunată perspectivă a pârâului care a săpat de-a lungul timpului Cheile Turzii.

În această zonă vă sugerăm să vă echipați cu echipamentul specific traseelor de via ferrata.

Continuăm pe aceeași potecă până ajungem la o zonă mai expusă. Aici găsim montat un prim cablu metalic. Nu este foarte lung, în jur de 15m. Îl parcurgem fiind asigurati cu lonjele.

Poteca continuă pe curbă de nivel ușor ascendentă. Destul de aproape dăm de un alt cablu metalic fix. De data aceasta panta este mai abruptă dar cățărarea ușoară. Atenție la căderi de pietre.

Începe să ni se deschidă perspectiva cheilor Turzii. Deasupra celui de-al doilea cablu, poteca continuă să meargă ușor spre dreapta, paralel cu valea.

Intersectăm un grohotiș pe care trebuie să-l traversăm ușor ascendent. Grohotișul se numește Zurușul lung. Suntem chiar sub creasta Turnul Ascuțit. Trecem pe sub ea și imediat după, pe versantul drept (cum stăm cu fața la ea) se vede un cablu metalic. Aici incepe traseul de via ferrata.”

Lungimea traseului de via ferrata: 350m. Diferenta de nivel: 200m.

Dificultate: C (mediu). Gradele de dificultate sunt notate de la A(foarte usor) la E(extrem). Se recomanda parcurgerea traseului alaturi de persoane cu experienta.

Traseul prezinta putine prize artificiale in prima parte, dar inaintarea se face usor, avand multe prize naturale in stanca.

Ajungand in grota vom avea un traverseu usor spre stanga unde putem face si pauza, pe urma o trecere mai dificila dar scurta spre verticala, o mica portiune verticala si alt traverseu spre dreapta, inainte de ultima portiune dotata cu cabluri, iarasi pe verticala. In aceasta zona vom avea nevoie de mai multa forta in maini decat in ascensiunea initiala spre grota.

Ultima parte, cea de deasupra grotei lui Hili, nu mai este prevazuta cu cabluri, dar dificultatea este mai mica.

„Pentru a ajunge la poteca turistică marcată încă mai aveți de urcat pe versantul înierbat din dreapta voastră (în direcția de urcare). Atenție, urcarea este destul de expusă. Dacă aveți începători cu voi ar trebui să aveți la voi o semicoardă și echipament specific pentru asigurare în alpinism.” (sursa)

Finalul ascensiunii il reprezinta Crucea Sânduleștilor (sau Sandului).

Timp de parcurs: 40 min+.

Calitatea structurilor metalice era impecabila la data 23 iunie 2017. Cablul metalic este foarte gros, cu diametrul de aproximativ 3cm – atentie la carabinierele folosite.

Costuri acces: Taxa de intrare in Rezervatia Naturala Cheile Turzii este de 2 lei pentru copii si 4 lei pentru adulti. Accesul pe traseul de via ferrata este gratuit.

(Traseul poate fi parcurs de persoane cu varsta minima ? ani, minim ? inaltime si conditie fizica buna.)

Echipament: Obligatoriu casca, ham si lonja speciala pentru via ferrata, prevazuta cu mecanism de absorbtie a socurilor plus 2 carabiniere speciale pentru via ferrata, cu care ne asiguram in permanenta de sufa metalica a traseului. Optional, manusi.

In zona se poate inchiria echipament de la SkyFly, echipa care a construit traseul de via ferrata si care ofera contra cost si instructaj.

Retragere: De la cruce continuam spre dreapta in directia ascensiunii, spre cabana Cheile Turzii. Traversarea spre platou se face pe o poteca ingusta, nu foarte clara, care initial coboara putin pentru a urca inapoi pe platou. Pentru a ajunge la Cabana Cheile Turzii va trebui să coborati Dealul Sandului pe marcaj turistic Punct Rosu, printr-o padure de stejari. Veti ajunge chiar în spatele cabanei. Retragerea din traseul de via ferrata dureaza circa 50 de minute.

Conditii meteo: Meteoblue Cheia, Cluj, Viewweather Cheia, Cluj.

Apel de urgenta: 0-SALVAMONT, adica 0725.826.668, sau numarul general de urgente 112. Coordonatele GPS ale traseului, pentru localizare: 46°33’56.4″N 23°40’34.3″E sau 46.565667,23.676194.

Video:

Poze:

Surse:

Controverse:

2 gânduri despre „Via Ferrata “Sky Fly” – Grota lui Hili, Cheile Turzii, jud. Cluj (C)